Scholenband

In het spoor van het opvoedingsproject van Don Bosco dat oproept tot o.a. verbondenheid wil onze school ruimte maken voor internationale projecten.

Naast vakgerichte stages in het buitenland via Erasmus + willen we ook inzetten op een scholenband en hebben we ons oog laten vallen op een zusterschool in Madagaskar. We werken aan een blijvende band tussen leerlingen van beide scholen. Er worden sessies georganiseerd rond mondiale thema’s zoals kinderarbeid, opwarming van de aarde, ... Via Skype bespreken leerlingen van beide scholen deze thema’s en worden de verschillen tussen beide werelden bloot gelegd.

We maken ook een inleefreis met onze leerlingen naar Madagaskar.

Kort verslag van de inleefreis van 2023

Tijdens de paasvakantie trokken negen leerlingen (Léa, Pearl, David, Samuel, Noa, Morgane, Emma, Jade en Lize)  met drie begeleidende leerkrachten (Michaël W. Joke DC en Anja M.) naar Madagaskar (meer bepaald naar Ivato, Majunga en Antananarivo) om het scholenbandproject verder vorm te geven.

Het werden twee weken van totaal uiteenlopende indrukken : de ‘hoop’ en het ‘licht’ die de hartelijke Salesiaanse zusters brengen bij de kinderen, de harde realiteit van mensen in schrijnende armoede die in hutten of op afvalbergen leven, jongeren die geen toekomst en nog minder rechten hebben, de pracht van de verrassende natuur, de hartverwarmende vriendschapsbanden, de gezamenlijke excursies, de ‘aanwezigheid’ van Don Bosco en de Salesianen die door hun werking kinderen letterlijk van straat houden, vergelijken van pedagogische aanpak en schoolmateriaal, krokodillen en lemuren van dichtbij bewonderen, proeven van de plaatselijke specialiteiten, het confronterende gegeven van corruptie door bepaalde werkgevers en ambtenaren,...

Het was ook opgaan in de kleurrijke drukte van de markt, vertwijfelen bij de ‘traagheid’ van de zandwegen vol ‘kraters’, de geur van benzine en rottend afval verduren in de stad, de warmte tussen 1400 mensen tijdens een vier uur durende paaswake doorstaan, de lotus- en andere bloemen bewonderen die de randen van (rijst- en thee)plantages kleur geven, de zébu’s, echt overal aanwezig, met verbazing bekijken, ...

Bovenal is een dankbare groep teruggekeerd die kan terugblikken op een onvergetelijke, tekenende ervaring. Deze wordt nu verwerkt door de leerlingen binnen bepaalde thema’s en gedeeld met de medewerkers van Via-Don Bosco om te bekijken hoe de scholenband verder vorm gegeven kan worden.

contacteer ons

Don Bosco Groot-Bijgaarden | Brusselstraat 283 - 1702 Groot-Bijgaarden | 02 466 55 79 | administratie@donboscogb.be

FacebookYouTube